15. oktober 2021

CPHLabs: Den perfekte kur for laboratorie-manglen til life science iværksættere [Pressemeddelelse]

Press Photo 1100x600

Der eksisterer allerede megen støtte i startupøkosystemet i form af acceleratorer og inkubatorer. Imidlertid er der mangel på lettilgængelige laboratorier, som er helt afgørende for life science-iværksættere, der ønsker at generere proof-of-concept (PoC) og skaffe fondsmidler. Formålet med CPHLabs er at gøre det nemmere for bio-iværksættere at komme i gang med laboratoriearbejdet, og drastisk øge hastigheden og antallet af testede hypoteser samt innovative løsninger.

Ifølge de nuværende medlemmer af CPHLabs har der indtil nu ikke været noget sted at validere deres ideer på en effektiv og overkommelig måde. Og det er meget sandsynligt, at gode ideer er gået tabt på grund af mangel på tilgængelige laboratorier. ”CPHLabs har hjulpet os med at udvikle en prototype til et produkt på den hurtigste måde. Det er sjovt at arbejde side om side med mennesker med et højt fagligt niveau, der er både er stiftere, men også arbejder praktisk i laboratoriet. Det skaber et dynamisk åbent innovationsmiljø.”, Siger nuværende beboer, Christian Code, CTO hos Dianox.

Ud over laboratoriefaciliteter vil CPHLabs give brugerne mulighed for at komme i kontakt med ligesindede iværksættere, mentorer, eksperter, forskere og investorer gennem netværksarrangementer og workshops - alt i alt for at få det, de har brug for, for at skaffe betydelige midler eller for at blive accepteret i acceleratorer kl. senere faser.

Symbion, REBBLS og Københavns Universitet: Bygget af et stærkt partnerskab

CPHLabs er for nylig finansieret af Industriens Fond, og har derfor indgået et nyt partnerskab mellem tre vigtige aktører inden for Life Science innovation i Danmark: Symbion, Københavns Universitet og REBBLS. "Takket være finansieringen fra Industriens Fond vil vi samarbejde på nye måder med formålet at forbedre iværksætterøkosystemet indenfor life science samt skabe et blueprint af hvordan man udvikler dele-laboratorier," siger Josephine Schrøder, Head of CPHLabs.

Erfaringerne har vist, at det kræver en bred vifte af ekspertise at udvikle og vedligeholde et sådant laboratorium, og projektet er åbent for nye partnere kan slutte sig til folden og sikre CPHLabs succes.

Vi er meget åbne over for at udvide vores samarbejde. Kontakt os venligst for mere information.

Fakta om CPHLabs og Industriens Fond:

CPHLabs er et uafhængigt sted fysisk placeret og forankret på Symbion, uden bureaukrati og der er ingen krav om IP eller ejerskab fra iværksætterne. Initiativet understøttes af tre vigtige aktører inden for Life Science innovation i Danmark:

• Symbion er et af de mest erfarne communities indenfor startups i Danmark med mere end 650 startups placeret på 6 forskellige lokationer.
  • REBBLS er Københavns førende netværk af unge life science-iværksættere og fagfolk.
  • Københavns Universitet er det højest placerede universitet i Danmark og kåret som det 7. bedste universitet i Europa og med et nyetableret innovationscenter.

Industriens Fond er en engageret filantropisk fond, der finansierer applikationsorienteret viden og aktivitet, der har en positiv effekt på Danmarks konkurrenceevne. Industriens Fond støtter CPHLabs med 6 mio. Kr. Over en 3-årig periode med det formål at udvide life science og biotek-økosystemet i Danmark.

Kontakt information:

Josephine Schrøder, Head of CPHLabs, Telefon: +45 22 62 77 67